مدل های مختلف گیره سنگنوردی ضروری برای کوهنوردان
نوشته شده توسط : سمین

گیره سنگنوردی یکی از ابزارهای اصلی و مهم برای کوهنوردان، صخره نوردان و سنگنوردان است که به آن‌ها کمک می‌کند تا به شکل ایمن و استواری در سطح صخره‌ای یا کوهستان حرکت کنند. گیره سنگنوردی به صورت عمده از فلزات سبک ساخته شده است و شامل یک شاخه اصلی با چندین شاخه فرعی است که برای قرار دادن در شکاف‌های کوچک یا بر روی صفحات صخره‌ای استفاده می‌شود.

انواع گیره سنگنوردی به شرح زیر هستند:

1- گیره سیمی: این نوع گیره دارای یک سیم نازک است که برای قرار دادن در شکاف‌های کوچک به کار می‌رود.

2- گیره فلزی: گیره‌های فلزی از جمله ابزارهای پرکاربرد در سنگنوردی هستند. این گیره‌ها به صورت فلزی و با ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و معمولاً با دو قابلیت ثابت و متحرک در بازوهای سنگنوردی استفاده می‌شوند.

3- گیره کمانی: این نوع گیره دارای شکل یک کمان است و برای قرار دادن بر روی صفحات صخره‌ای به کار می‌رود.

4- گیره کرکره‌ای: این گیره دارای یک قسمت داخلی با دنده‌هایی است که با چرخش، گیره را در شکاف قرار می‌دهد و با چرخش در جهت معکوس آن را خارج می‌کند.

5- گیره مغناطیسی: گیره مغناطیسی دارای قطب‌های مغناطیسی است که به صفحات صخره‌ای چسبیده و به عنوان یکی از ابزارهای کمکی در سنگنوردی استفاده می‌شود.

6- گیره بیشینه: این نوع گیره بیشینه دارای دو شاخه پهن است که با قرار دادن بر روی دو نقطه از صفحه صخره‌ای، مانند دو ستون، در هم گره خورده و به صورت محکم نگه داشته می‌شود.

7- گیره هوکی: این نوع گیره دارای یک هوک است که به صورت پیچیده از فلز ساخته شده است. این گیره برای قرار دادن بر روی صفحات صخره‌ای با خطوط خمیده به کار می‌رود.

8-گیره تیغه‌ای: این نوع گیره دارای شکل تیغه است و برای قرار دادن بر روی شیب‌های صخره‌ای به کار می‌رود.

9- گیره دوکوبی: این نوع گیره دارای دو قسمت است که به یکدیگر وصل شده‌اند و برای قرار دادن بر روی صفحات صخره‌ای با شیارهای عمیق به کار می‌رود.

10- گیره مایع: این نوع گیره دارای یک ماده مایع است که برای قرار دادن بر روی صفحات صخره‌ای به کار می‌رود. این گیره‌ها بر روی صخره‌های خشک و بدون رطوبت به کار می‌روند.

به طور کلی، انتخاب گیره‌ای مناسب برای هر نوع شیب و شکل صخره بسیار مهم است و باید توجه ویژه‌ای به وزن، اندازه، شکل و ماده ساخت گیره داشته باشیم. همچنین باید همواره به اصول ایمنی در استفاده از گیره‌ها توجه کنیم و همراه با تجهیزات ایمنی دیگر مانند کلاه، دستکش، کفش و بارندگی استفاده کنیم.

 




:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: